Pozyskiwanie nowych klientów nie jest
sprawą prostą, szczególnie gdy na rynku działa spora konkurencja z naszej
branży. W tym artykule znajdziesz 20 konkretnych i skutecznych sposobów
pozyskiwania nowych klientów dla twojego biznesu, usługi, produktu.
Dobrze
zdefiniuj swoją grupę docelową.
Grupa docelowa to klienci potencjalnie
zainteresowani twoim biznesem, produktem, usługą. Jest to podstawowa i
niezbędna umiejętność każdego sprzedawcy. Nie ma sensu rzucanie się w ślepą
pogoń za klientami, jeśli tak naprawdę nie wiesz do kogo konkretnie chcesz
dotrzeć. Stwórz wirtualny portret swojego typowego klienta, który
zainteresowany jest twoim produktem lub usługą. Następnie zdefiniuj, jakie są
jego pragnienia, oczekiwania, nawyki i miejsca, w których będzie mógł znaleźć
konkretne informacje dotyczące produktu lub usługi.
Daj
się poznać swojej grupie docelowej.
Kiedy już dobrze zdefiniujesz grupę
swoich potencjalnych klientów, zastanów się jakimi kanałami możesz do nich
dotrzeć i przedstawić im swoją ofertę. Możliwości jest wiele, zarówno
tradycyjnymi metodami (baner, ulotki, prasa…), jak i za pomocą Internetu (Media
Społecznościowe, wysyłka e-maili, płatne reklamy Google lub np. na Facebooku…).
Sam musisz zdefiniować, który z kanałów jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni
i gdzie teoretycznie mogą się znajdować twoi potencjalni klienci.
Rozwiń
swoją sieć.
Szukasz nowych klientów? Być może
nadszedł czas, aby wyjść z ciepłego gniazdka przedsiębiorcy i poznać nowych
ludzi, którzy mogą cię przedstawić twoim przyszłym klientom. Gdzie można pozyskiwać
te kontakty? W klubach biznesowych, na lokalnych wydarzeniach biznesowych lub spotkaniach
związanych z sektorem twojej działalności ...
Wykorzystaj
swoją sieć kontaktów.
Skrupulatnie przestrzegałeś poprzednich
rad, brawo! Ale cała praca pozostaje do zrobienia! Ponieważ nie wystarczy
rozdawać na prawo i lewo swoich wizytówek, aby pozyskać nowych klientów. Bądź
proaktywny, szybko skontaktuj się z osobami, które już znasz i które mogą ci
pomóc. W pierwszej kolejności to właśnie im zaoferuj swoje usługi lub kontakt. Poproś
dotychczasowych znajomych o przedstawienie ciebie i twojej oferty ich znajomym.
To najlepszy przepis na uzyskanie pomocy z twojej sieci.
Bądź
aktywny w mediach społecznościowych
Wszyscy mówią, że dzisiaj firmy muszą
być obecne w mediach społecznościowych. Oczywiście, ale trzeba wiedzieć, jak z
nich korzystać! Utworzenie strony na Facebooku lub innym portalu
społecznościowym jest bardzo ważne, ale tylko wtedy, jeśli regularnie zamieszczasz posty z informacjami, które mogą
zainteresować twoich potencjalnych klientów.
Zachęć
swoich zadowolonych klientów do pozostawienia pozytywnych komentarzy i
informacji na temat twoich produktów/usług.
Zadowoleni klienci są twoimi najlepszymi
ambasadorami. Klienci ci będą mogli wypowiadać się pozytywnie w swoim gronie
znajomych na temat Twojego produktu lub usługi. Informacje te będą się
rozprzestrzeniać i szybko dotrą do twoich nowych potencjalnych klientów, którzy
ufają swoim znajomym.
Bądź
ekspertem w swojej dziedzinie.
Co może najefektywniej przekonać
klientów do skorzystania z twoich usług? Świadomość, że jesteś najlepszy. W
jaki sposób wzbudzić w nich to przekonanie? Zostań ekspertem w swojej
dziedzinie. Napisz ebooka rozwiązującego problemy klientów, publikuj
specjalistyczne artykuły na swoim blogu, udzielaj porad i odpowiadaj na nurtujące
pytania klientów z twojej branży w mediach społecznościowych… Z pozoru tylko
jest to trudne. Odrobina włożonej pracy i zaangażowania, może zaowocować pozyskaniem
sporej liczby nowych klientów.
Stwórz
skuteczną stronę internetową
Dzisiaj większość konsumentów zaczyna od
„rajdu” w Internecie, zanim podejmie decyzję o zakupie. Skoncentruj się więc na
budowaniu skutecznej strony internetowej. Musi być przejrzysta, precyzyjna i
dobrze zorganizowana. Pamiętaj też o stylu: "staroświecka" strona,
skupiona tylko na ofertach nie zwiększy dynamiki zakupów! Prowadź bloga,
udzielaj porad na temat użytkowania twoich produktów, daj coś klientowi w
zamian za skorzystanie z twoich usług…
Zróżnicuj
swoją ofertę
Jeśli twój produkt lub usługa nie
przyciąga wystarczającej liczby klientów, jednym z rozwiązań jest
zaproponowanie dodatkowych ofert. Prosty pomysł, nawet banalny, ale może on
przynieść efekt! Przeanalizuj trendy na swoim rynku i zastanów się dokładnie
nad tym, na co czeka twój potencjalny klient. A potem już tylko serfuj na
falach sukcesu.
Popraw
swoje umiejętności sprzedawcy
Rzadko się zdarza aby klienci sami
przychodzili do ciebie, gorączkowo poszukując twoich produktów lub usług. Być
może będziesz potrzebował większych umiejętności i podejścia komercyjnego w
twoim biznesie. Coaching, szkolenie lub uważne czytanie specjalistycznej
lektury... Wszystkie środki są dobre,
aby stać się lepszym sprzedawcą.
Nie
bój się kontaktów telefonicznych.
Z pewnością zmęczony jesteś nieustannymi
telefonami od telemarketerów, próbującymi wcisnąć ci kolejny odkurzacz, który
robi cuda w mieszkaniu. Niewłaściwy telefon wykonany do niewłaściwej osoby
potrafi wkurzyć… Ale jeśli dobrze określisz swoją grupę docelową, wybierzesz
osoby potencjalnie zainteresowane twoją ofertą, to faktycznie kontakt
telefoniczny może przynieść ci ogromne korzyści. Skoro duże firmy stosują tę
metodę pozyskiwania klientów, oznacza to, że ona działa i jest skuteczna.
Wykorzystuj
różne techniki promocji
Nie mów, że sam nigdy nie dałeś się
przekonać niektórym trikom marketingowym wykorzystywanym przez sprzedawców. Słynne
„2 w cenie 1” przekonało już wielu z nas. Czy jest to jakaś magiczna sztuczka?
Nie, to po prostu perfekcyjne zrozumienie mechanizmów impulsu zakupowego. Rzuć
okiem na promocje w sklepach lub oferty konkurencji i zmodyfikuj je na twoje
potrzeby.
Zawieraj
umowy partnerskie.
„Co dwie głowy, to nie jedna.” Na pewno
znasz to powiedzenie. We dwóch jest się zawsze silniejszym niż samemu. Łącząc
się z firmą, która proponuje usługi lub produkty uzupełniające twoją ofertę,
zyskujesz lepszy zasięg i poszerzasz swoją sieć. Korzyści są obopólne.
Popraw
swoją ofertę dzięki opiniom klientów.
Być może nie mają oni w swoich
kieszeniach dyplomów z marketingu, ale to właśnie oni doradzą ci najlepiej, jak
zoptymalizować twoją ofertę. Nie bój się krytyki, pytaj ich o to, co mógłbyś
zmienić, ulepszyć, poprawić w twojej ofercie. Ty na swój biznes patrzysz przez
szkło powiększające emocji, oni raczej chłodno, z dystansem. Zadowolony klient
z pewnością stanie się twoim ambasadorem w swoim środowisku.
Odnów
swój wizerunek.
Klient pyta się, czy to dziadek
zaprojektował ci logo? Być może nadszedł czas, aby odświeżyć swój wizerunek i
poddać go delikatnemu liftingowi. A ponieważ wizyta w gabinecie „faceliftingu”
nie jest tylko dla kobiet, twoja marka również może z tego skorzystać. Zobacz
na wizerunek twojej firmy offline i online. „Jak cię widzą, tak cię piszą”,
mówi przysłowie.
Popraw
widoczność twojej strony w sieci.
Raczej nie wiele osób ma zwyczaj szukania
w sieci hydraulika, którego witryna internetowa znajduje się na 12 stronie
wyników wyszukiwania w Google. Dlatego warto zainwestować w porady i pomoc
specjalistów SEO. Efekt da się odczuć w rocznym bilansie dochodów.
Naucz
się optymalizować swoje spotkania biznesowe z klientami.
Jeżeli perfekcyjnie opanowałeś sztukę
hipnozy, to jest OK. Dasz sobie radę z każdym klientem. Jeżeli jednak nie
jesteś mistrzem w tej dziedzinie, to warto zainwestować w wiedzę na temat
sprzedaży i technik przekonywania klientów do twojego produktu lub usługi. Jest
to subtelna sztuka, której można się nauczyć. Wiedzę ekspertów z tej dziedziny
znajdziesz w publikacjach książkowych oraz w Internecie.
Polecam ci artykuł Tomka Adamca, autora
bloga zenmarketing.pl, w którym przedstawia 40 najlepszych polskich blogów biznesowych
oraz marketingowych.
Obserwuj
swój rynek i czerp inspirację z dobrych pomysłów konkurencji.
Przypomnij sobie, w jaki sposób
otrzymywałeś dobre stopnie na klasówkach w szkole… Może nie było to najuczciwsze
wyjście z sytuacji, ale siadałeś obok prymusa i… ściągałeś 😊.
Tutaj nie chodzi o ściąganie czy
kopiowanie ale o baczną obserwację konkurencji i ich sposobów przyciągania do
siebie twoich potencjalnych klientów.
Szukaj
nowych kanałów dystrybucji.
Poszukaj wskazówek, które pomogą ci określić
miejsca, w których pojawiają się twoi potencjalni klienci. Gdzie szukają
informacji, porad, pomocy… Co ich interesuje, gdzie szukają rozwiązania ich
problemów. Pomyśl, w jaki sposób mógłbyś pojawić się również tam i ty z twoją
ofertą.
Daj
upust swojej wyobraźni.
Każdy sposób budowania świadomości
Twojej marki i zbliżenia się do Twojego potencjalnego klienta jest dobry.
Szeroko rozumiane działania marketingowe offline i online, praktyczne warsztaty
edukacyjne, pozyskiwanie informacji od dotychczasowych klientów… Zrób burzę
mózgów wśród Twojej rodziny, znajomych, pracowników. Wszystkie pomysły są
dobre, nawet te najbardziej abstrakcyjne.
Wiesz jak dała się poznać światu marka
Michel & Augustin? Jej założyciele wyszli nago na ulicę z przyklejonymi na ciałach
krowimi łatami 😊
Z pewnością znajdziesz mniej „drastyczne” sposoby na dotarcie i
pozyskanie nowych klientów.
Każdy z tych wymienionych wyżej sposobów
pozyskiwania klientów wymaga osobnego, szczegółowego opracowania. W miarę
możliwości „czasowych”, na blogu: www.espacemarketingpl.blogspot.com
postaram się publikować nowe posty z obszaru marketingu dla małych i średnich firm,
zwłaszcza z dziedziny reklamy i pozyskiwania klientów. Mam nadzieję, że każdy
znajdzie coś inspirującego dla swojego biznesu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Jeżeli spodobał Ci się post, udostępnij go innym. Dziękuję :-)